Skróty klawiszowe:
Wyświetl stronę główną » Rada Miejska » Kompetencje Przewodniczącego Rady » Kompetencje przewodniczącego rady gminy
Przepisy ustrojowe określają zadania przewodniczącego rady gminy w ogólny sposób. Jaka jest jego rzeczywista pozycja ustrojowa?
W 2002 r. przeprowadzono reformę polegającą na wprowadzeniu bezpośrednich wyborów organu wykonawczego gminy. Od tego momentu gminy stały się szczególnie podatne na zjawisko kohabitacji. Niejednokrotnie zdarza się, że większość w radzie gminy (i tym samym przewodniczący rady) wywodzą się z innego środowiska politycznego, niż piastun organu wykonawczego – wójt. W konsekwencji takiego stanu rzeczy przewodniczący rady gminy może stać się naturalnym, politycznym konkurentem dla urzędującego wójta. Sytuacja taka staje się zarazem przestrzenią, w której może dochodzić do ustrojowych napięć pomiędzy osobami sprawującymi te urzędy. Dlatego też ważne kluczowe staje się pytanie o rzeczywisty zakres władzy jaką dysponuje przewodniczący rady gminy?
Zadania przewodniczącego rady
Przepisy ustrojowych ustaw samorządowych przewidują, że: Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Posłużenie się przez ustawodawcę zwrotem „wyłącznie” powoduje, że nie jest dopuszczalne domniemywanie dla przewodniczącego innych kompetencji, niż te wynikające z przepisów prawa. Paradoksalnie jednak zwrot „organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady” jest zwrotem o szerokim zakresie znaczenia.
Oznacza to, że zadania przewodniczącego są swoistym refleksem kompetencji oraz obowiązków spoczywających na organie stanowiąco-kontrolnym. W praktyce można wskazać na zadania przewodniczącego polegające na:
Potrzebna wiedza i umiejętności miękkie
Pełnienie funkcji przewodniczącego rady w praktyce wiąże się z koniecznością posiadania szerokiej wiedzy z zakresu administracji publicznej oraz odpowiednich umiejętności interpersonalnych. Osoby sprawujące tę funkcję powinny znać przepisy ustrojowych ustaw samorządowych, ustawy o dostępie do informacji publicznej, czy kodeksu postępowania administracyjnego. Z kolei umiejętności interpersonalnej mają kluczowe znaczenie dla temperatury obrad na sesji rady lub sejmiku. Odpowiednie posługiwanie się nimi przekłada się na czas trwania obrad, jakość stanowionego prawa miejscowego, czy konkretne postanowienia budżetu j.s.t.
Przewodniczący rady gminy pełni funkcję, która, choć ograniczona przepisami do organizacji pracy rady i prowadzenia jej obrad, w rzeczywistości ma kluczowy wpływ na funkcjonowanie samorządu. Jego zadania obejmują nie tylko kwestie formalne, jak zwoływanie sesji, nadzór nad dokumentacją czy przyjmowanie petycji, ale również stanowią istotny element relacji z mieszkańcami oraz współpracy z organem wykonawczym gminy. W praktyce rola przewodniczącego nierzadko staje się przestrzenią polityczną i administracyjną, gdzie pojawiają się wyzwania związane z kohabitacją i zarządzaniem wspólnymi zasobami.
Precedencja stanowisk w gminie (mieście):
1. wójt (burmistrz, prezydent);
2. przewodniczący rady gminy (miasta);
3. zastępca wójta (burmistrza, prezydenta);
4. wiceprzewodniczący rady gminy (miasta);
5. radny gminy (miasta);
6. sekretarz gminy (miasta);
7. skarbnik gminy (miasta);
8. sołtys, przewodniczący zarządu dzielnicy (osiedla).
2317
Razy
czytano
124
Id
artykułu
Informacje
Źródło informacji: Urząd Gminy Włodowice.
Data utworzenia: .
Wprowadził do systemu: Krzysztof Sygiet. Data wprowadzenia: 2005-01-11 13:26:42.
Zatwierdził do publikacji: Krzysztof Sygiet. Data publikacji: 2005-01-11 13:26:42.
Rejestr zmian
| 2025-01-31 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2025-01-31 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2025-01-30 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2025-01-30 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2015-01-12 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2010-01-14 |
|---|
|
Edycja artykułu - Krzysztof Sygiet |
| 2005-01-11 |
|---|
|
Dodanie artykułu - Krzysztof Sygiet |
Archiwum:
Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:
Urząd Miasta i Gminy Włodowice
ul. Krakowska 26
42-421 Włodowice
tel. 034 315 30 01
tel. 034 315 30 30
fax: 034 315 30 31
e-mail: urzad@wlodowice.pl
epuap: /rmiq17m57p/skrytka
Adres do e-Doręczeń
AE:PL-92379-24515-JHBWS-16
Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.